Direktlänk till inlägg 21 februari 2022
Departement som i praktiken inte betyder något
Departement som praktiskt taget inte betyder något.
Politik på riksnivån kan liksom kulturen och soptunnan rymma vad som helst. Som f.d åttiotalets ”sosse” ser jag hur den seriösa och effektiva politiken på 50, 60 och 70 talet successivt har avvecklats och blivit något diffust, verkningslöst, oansvarligt och orättvist lukrativt. Detta syns tydligt på de olika departementens benämningar. Ta till exempel framtidens minister. Konkret, vad gör egentligen en sådan som andra inte gör? Och var går gränsen för kvimans uppdrag. Ministrar överlappar nu varandra som pannkakor på en papperstallrik. Mellan dem har vi ”tätningsskikt” eller ”flytspackel” i form av samordningsdepartement. Trots detta så kan det uppstå krockar mellan klimatministern och framtidsministern. I för sig kan miljöministern då ingripa och fungera som krockkudde. Innovationsministern kan också ilskna till, för kvimans uppdrag eller uppgift, i hög grad, omfattar allt vad framtidsministern har på sitt skrivklotterbord. UD ministern kan bilda par med EU och handelsministern. Att EU är geografiskt sett en del av UDs syssla kan kviman fullständigt strunta i. Det är bara geografi. Huvudsaken är att det finns samordningsminister som kan få dem att samarbeta. Även innovationen och etableringen kan tillhöra samma revir och alla ministrar kan ha skäl att hoppa in i reviret och dansa tillsammans till toner av smågrodorna smågrodorna är olustiga att se. Tänk att när kaoset uppstår och växer så blir ”grodorna” stora i alla departementen och myndigheten. Och alla tappar kontrollen över situationen och vissa myndigheter blir frustrerade och inte gör sin uppgift på rätt sätt. Vanligt folk kan då drabbas ordentligt av byråkraters orättvisor och eventuella misstag.
Kruxet med all den röran är bland annat att vanligt folk inte vet vem sysslar med vad i regeringen och den egentliga makten som direkt berör folket tas av chefer och beslutsfattare i olika myndigheter: Dessa kan tolka lagarna på sitt sätt och det kan leda till en stor belastning med överklagandeärenden i olika rättsinstanser. Dessa, på grund av tidsbrist och stress kan lätt avfärda målen med att citera en gammal lag som påstås vara skäl för och motiv till avslagen. Den klagande kan dödströttna på att jaga rättvisan. Och det är kanske meningen att folk inte vet exakt vem kviman ska rikta kritikspekpinnen mot.
Dirigenten då? Han kan ha (nytta av erfarenheten att svetsa) den konsten att svetsa ihop olika departement till ett fungerande maskineri eller dirigera sin orkester och spela ”ödets symfoni” med toner av ”du gamla du fria” utan att någon märker något.
Alliansfrihets hjältinna har gått i grav Den 7 mars 2024 har ett kriminellt gäng,jag kallar Trots-Trots med ett Tidö skott dödat allas Hjärtinna Hjältinna som fyllde mer än 220 år. SVT dvs Sveriges Vardags Trams har rapporterat om den stora händel...
Allvarligt akut Det svenska folket måste reagera snabbt, effektivt och demokratiskt innan det blir katastrof för hela landet. De politikerna som erövrat makten, gjorde det med fusk. Här är reformen som krävs och nu. Ansökan om Natosmedlem...
Vad är en dumhet, hur en dumhet kan defineras. Det krävs klokhet för att förstå vad en dumhet är. Ordet kan tyckas vara självklart. I synerhet i detta fall för att alla har en lång erfarenhet av dumheter. Speciellt politiker. Det är därför som dumhet...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 | 13 |
|||
14 |
15 |
16 | 17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 | 22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 |
|||||||||
|