Direktlänk till inlägg 28 augusti 2022

SVTI dvs Sveriges Val Trams Index

Av Asso Benaddi - 28 augusti 2022 16:11

Sveriges Val Trams Index, är enligt min helhetsperspektivsanalys högst hos partier som försöker mörklägga de ohyggliga konsekvenserna av privatiseringar som totalt har raserat den gemensamma välfärden. Boken :”Sälj hela skiten!!!” drar  den slutsatsen med undertiteln:  ”Hur privatiseringarna raserar (verb i nutids tempus) den gemensamma välfärden.”

Författarna Josefin Brink, Jens Ergon, Peter Gustavsson och Kent Werne , aktiva i politik och journalistik bl.a har en optimistisk syn som jag inte håller med på den utvecklingen. De hävdar att det går att stoppa privatiseringsvågen och att det finns alternativ. För mig som panktionär är den privatiseringsvågen en tsunami. Jag ser inte någon utväg bort från skiten. Dagligen upplever jag följder av allians maffians tvångsutförsäkringar juli 2011 och en annan tsunami av avslag på överklaganden jag skickade till rättsinstanser som har fått politiska direktiv att avslå överklaganden och spara pengar från invandrarkvinnor och slösa dem på kapitalister med motiveringen ”Jag citerar en lag från 1972 alltså har jag rätt.” ungefär som Descartes Cogito: Je pense donc je suis, eller Hobbes ”Jag promenerar alltså är jag en promenad”. Trots detta så är den egentliga anledningen till min och andras pessimism är att ingen tar detta på allvar och konsekvent lanserar ett akutreformprogram som erövrar tillbaka de drabbade sektorerna bland andra skolan, vården, arbetarna och pensionärerna och eller ställer rimliga krav på kvalitet, effektivitet, lönsamhet och rättvis fördelning av resurser och vinster.

I början på 20 hundratalet jobbade jag som lärare på YFC yrkesförberedande Centrum i Frölunda och varit aktiv i att introducera entreprenörskapet bland lärarna i det centrumet. Jag blev sedan ensam representant för Göteborg utbildning i de årliga mötena mellan USA och Sverige om entreprenörskapet. Tidigare på 80 talet forskade jag om och skrev en uppsats om effektiviteten, både på individnivå och framförallt på organisationsnivå. Jag fick sedan regelbundna kontakter med en organisation som främjar kvalitén. Trots allt detta och mycket annat vetenskapligt viktigt för Sveriges framtid så stannar dessa i böcker och studier och även slängs bort eller arkiveras. De som sysslar med politik, sällan eller aldrig, visar intresse för något sånt värdefullt.

Politiker  oavsett deras skolbakgrund måste lära sig ett antal ämnen och skaffar sig en yrkeslegitimation som gör dem någorlunda lämpliga för en politisk karriär vars viktigaste mål är att nå maximal nytta för hela folket i enligheten med den sociala kontraktualismens grundprincip.

 

  När Louis 16 såg folkets revolution igång dag efter dag, utropade han: Är gårdagen inte slut?. Vi kan säga nu är gårdagen inte slut med den dumma kapitalismens och privatiseringarnas våg som har raserat välfärden. Bilden gällde folkomröstningen om kärnkraft med dåvarande statsministern Fälldin. På almasnackan står datumet. Jag hade också en karikatyr med Fälldin som med en yxa hugger ner ett träd med olika grenar, en för centern, en för folkpartiet och en för moderaterna. Titeln jag valde för bilden då: Fäll din regering Fälldin!                       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Asso Benaddi - Lördag 9 mars 11:48

Alliansfrihets hjältinna har gått i grav Den 7 mars 2024 har ett kriminellt gäng,jag kallar Trots-Trots med ett Tidö skott dödat allas Hjärtinna Hjältinna som fyllde mer än 220 år. SVT dvs  Sveriges Vardags Trams har rapporterat om den stora händel...

Av Asso Benaddi - Torsdag 22 feb 14:11

  Allvarligt akut Det svenska folket måste reagera snabbt, effektivt och demokratiskt innan det blir katastrof för hela landet. De politikerna som erövrat makten, gjorde det med fusk. Här är reformen som krävs och nu. Ansökan om Natosmedlem...

Av Asso Benaddi - Söndag 28 jan 22:32

      Bilder jag har skapat i början på 1990 talet. Flugan Sverige som närmar sig spindeln EU. Vad EU har gjort med Sverige vet alla nu. Makten och politiken har i stort sätt flyttats bort till den oorganisation. Ju fler kockar desto sämre...

Av Asso Benaddi - 22 maj 2023 11:13

Vad är en dumhet, hur en dumhet kan defineras. Det krävs klokhet för att förstå vad en dumhet är. Ordet kan tyckas vara självklart. I synerhet i detta fall för att alla har en lång erfarenhet av dumheter. Speciellt politiker. Det är därför som dumhet...

Av Asso Benaddi - 8 mars 2023 22:06

  Här är ett brev från den ansvarige för 1 till 7 lärareutbildningen. Tidigare, året 1981, hade jag en speciell utbildning från Uppsala universitetet i pedagogik för tidigare lärareutbildade kandidater, plus forskningsprocessen 1 och 2. Den svens...

Ovido - Quiz & Flashcards